balk
Ga Terug
Rallycross – van vroeger tot nu

Rallycross is een combinatie van rally- en circuit-racen voor fans met spannende baanraces. Deze auto’s zijn krachtiger dan F1-bolides en de coureurs gaan tot het uiterste op gemengde ondergrond, deels verhard, deels onverhard, voor de ultieme prijzenpot.

 

De geschiedenis van rallycross

Rallycross (RX) werd in 1967 bedacht door tv-producent Robert Reed. Het Britse tv-kanaal ITV bracht een groep rallycoureurs bij elkaar op het circuit van Lydden Hill in Kent. Het werd ontzettend snel razend populair en een tv-evenement dat je als Brit niet mocht missen. Een internationaal erkende sport was geboren.

Het RX-racen stak in de jaren daarna het Kanaal over naar Europa. In 1969 werden in Nederland de eerste races op het vasteland gehouden, en Zweden volgde in 1971. In 2014 werden het eerste FIA World Rallycross Championship (World RX) gehouden, een evenement waar Europa domineerde. De Noorse coureur Petter Solberg legde de lat hoog tijdens het World RX 2014 en bracht de beker voor het eerste seizoen mee naar huis.

 

Waarom rallycross?

Een beginnershandleiding voor rallycross van Red Bull vat het goed samen: “Het publiek komt kijken naar auto’s die alle kanten op vliegen. Auto’s die een soort opgevoerde hot hatchbacks zijn, maar dan veel krachtiger. Denk aan handgeschakeld, 600 pk en vierwiel- en turbo-aangedreven acceleratie van 0 naar 100 in minder dan 2 seconden.” En dit spektakel kun je op je gemak aanschouwen vanaf je stoel op de tribune. Als je kunt blijven zitten, tenminste.

Het seizoen voor 2019 voor het World RX Championship is in april in Barcelona van start gegaan en de coureurs zullen in de loop van het jaar twaalf verschillende landen aandoen. Het World RX wordt almaar populairder. In 2018 waren er 22 procent meer kijkers dan in 2017 en werden 678 miljoen huishoudens bereikt. Zelfs vandaag de dag is de geschiedenis van de rallycross nog heel vers en is het circuit van Lydden Hill de thuisbasis van de sport en de plek waar de tests voor het World RX plaatsvinden.

 

RX-innovatie: partners voor inspirerende bedrijven

Alle ogen zijn dit jaar gericht op de snelste en meest innovatieve auto’s ter wereld, met het STARD-raceteam als trotse deelnemer van de races in 2019. STARD, een afkorting voor Stohl Advanced Research and Development, is een gespecialiseerd R&D-bedrijf dat actief is in de geavanceerde motorsport, racen en high-performancetechnologie.

De spanning van de races komt met de nieuwste technologie en daar moet je bij zijn, daar worden partnerschappen geboren. Omdat het STARD-raceteam en Ferratum een visie over snelheid en innovatie delen, is Ferratum trotse hoofdsponsor van het World RX 2019 in samenwerking met het STARD-team.

“Door onze samenwerking met STARD in de FIA World Rallycross kunnen we ons merk en onze diensten dichter bij een breder publiek te brengen. Sommige van de snelste auto’s in de racesport adverteren de razendsnelle dienstverlening van Ferratum, een perfecte match,” zegt Jorma Jokela, oprichter en CEO van Ferratum.

STARD zet zijn succesverhaal met rallycross voort en neemt al sinds 2015 deel aan World RX-events met in-house ontwikkelde supercars. De samenwerking beslaat de provisie en het beheer van twee nieuwe Ford Fiesta RXS Evo 5 supercars van STARD, voorzien van het Ferratum-logo. Lees meer over Ferratum op het circuit tijdens de kampioenschappen van 2019. Tot ziens bij het World RX!