balk
Ga Terug
5 zomerse tips om veilig te zonnen

Ga je op vakantie naar je favoriete zonbestemming of blijf je dicht bij huis met een thuisblijfvakantie? Hoe dan ook, van de zon genieten is waarschijnlijk een belangrijk deel van je zomer. Hier zijn onze 5 tips om jezelf en je gezin deze zomer tegen de zon te beschermen.

 

1.      Blijf in de schaduw

Het gaat in tegen je intuïtie: naar het strand gaan om vervolgens in de schaduw te blijven. Maar zo nu en dan direct zonlicht mijden betekent niet dat je niet het maximale uit het warme weer kunt halen. Vergeet niet om tijdens het heetst van de dag, wanneer de zon op zijn sterkst is, de schaduw op te zoeken. Dit is vaak van de late ochtend tot de late namiddag, in wezen de zonnigste momenten van de dag.

Aan het strand kan een grote parasol wat bescherming bieden en veel openbare zwembaden hebben schaduwrijke gebieden. Op die manier zorg je dat je huid niet te veel wordt blootgesteld aan de zon; dit veroorzaakt immers vroegtijdige verouderingsverschijnselen en verhoogt ook het risico op huidkanker.

 

2.      Gebruik veel zonnebrand

Er is tegenwoordig veel keus aan zonnebrand, voor elk huidtype en elk doel. Er is watervaste en zweetbestendige zonnebrand, zonnebrand met hoge bescherming voor je gezicht en zelfs lippenbalsem met een beschermingsfactor, om maar eens wat te noemen. Dit betekent dat de juiste zonnebrand waarschijnlijk gewoon in je plaatselijke drogisterij of supermarkt te krijgen is. Kies voor het beste resultaat voor zonnebrand met minimaal factor 30, die beschermt tegen uv A en uv B.

Houd er rekening mee dat zelfs watervaste of sportzonnebrand niet voorgoed blijft werken. Elk type zonnebrand moet om de 2 uur opnieuw worden aangebracht, en ook als je flink hebt gezweet of bent gaan zwemmen, moet je je opnieuw insmeren. Lees bij twijfel de instructies op de fles.

Het is ook belangrijk te onthouden dat de hoeveelheid van belang is omdat de lotion of crème je huid volledig moet bedekken. Het stereotype beeld van de strandwacht met zichtbare zonnebrandcrème is in feite een goed geheugensteuntje. De Amerikaanse Academie voor Dermatologie schat dat 25 tot 50 procent van de mensen te weinig zonnebrandcrème aanbrengt. Hoeveel heb je nodig voor een gemiddeld lichaam? Dat hangt ontzettend af van je bouw, maar voor een volwassene heb je al gauw ten minste 30 ml nodig.

 

3.      Draag een zonnebril en -hoed

Een zonnebril draag je niet alleen voor de mode, hij beschermt je ogen tegen schadelijke zonnestralen en voorkomt rimpels. Vergeet de kinderen niet. Experts schatten dat het leeuwendeel van de blootstelling aan uv optreedt tijdens je kinder- en tienerjaren. Dit betekent dat het hele gezin een zonnebril moet dragen.

Lees net als bij zonnebrandcrème ook de kleine lettertjes als je een zonnebril koopt. Of je nu een goedkoop of een duur model koopt, controleer altijd de mate van bescherming. Met de meeste zonnebrilmerken zit je wel goed. Mensen die al een bril dragen, kunnen een zonnebril op sterkte nemen en zo het beste van twee werelden hebben: goed zicht en tegelijkertijd bescherming voor de ogen. Op het strand zie je er met je zonnebril altijd cooler uit.

 

4.      Doe het rustig aan - je hebt het verdiend

Haasten, haasten, haasten. Dat doen veel mensen het hele jaar door. Als het zonnig is of wanneer je op vakantie bent in een warm land, is het tijd om het wat rustiger aan te doen. Als je het niet kunt laten om te sporten, doe het dan ‘s ochtends of ‘s avonds wanneer het koeler is en de zon minder fel schijnt.

Vergeet niet na een spelletje strandvolleybal even op adem te komen. Zelf mensen die heel fit zijn, zijn niet immuun voor een zonnesteek of hartproblemen. En trouwens, de zomer is er toch voor om te ontspannen?

 

5.      Drink voldoende water

Water is cruciaal voor je gezondheid, hoewel de precieze aanbevolen hoeveelheden nog wel eens willen verschillen. Vergeet niet zo nu en dan wat water te drinken, zelfs als je ook andere drankjes drinkt. De Britse omroep BBC bespreekt de feiten en fabels over water drinken en laat zien dat een precieze hoeveelheid per dag lastig te bepalen is.

Ja, alle experts zijn het erover eens dat water belangrijk is en dat je ook tijdens de zomermaanden een goede vochtbalans moet houden. Hoe meer je zweet en hoe warmer het is, hoe meer water je moet drinken om het verlies te compenseren. Luister naar je lichaam en drink water wanneer je dorst hebt. Wanneer je zweet, verlies je niet alleen water, maar ook mineralen. Dus vergeet ook niet om wat te eten.

Ben je geïnspireerd voor je zomervakantie? Ontdek onze top 5 zomerse bestemmingen voor gezinnen met kleine kinderen.