balk

Slim Spenderen

2016.09.05
Ga Terug

 

Geld uitgeven kan iedereen, maar hoe doe je dat op een slimme manier? De vorige keer bespraken we hoe je je budget op orde houdt. Hieronder lees je hoe je bewuster aankopen doet. We denken dat een goede voorbereiding, praktische shop-tips en informatie over verkooptrucs jou gaan helpen om binnen no-time een ‘smart spender’ te worden.

 

Goed voorbereid geld uitgeven

 

Voorbereiding is key, ook bij het shoppen. Wie en wat neem je mee op pad? Om slim te spenderen moet je over dit soort dingen nadenken. Drie tips om je op weg te helpen:

 

1. Zet het zwart op wit

Maak een lijstje van wat je wil kopen en bepaal hoeveel geld je er voor over hebt. Voor boodschappen doe je dat misschien al. Probeer een ‘shopping-list’ te maken voor al je uitgaven. Als je van tevoren weet wat je wilt kopen, dan is het makkelijker om je daaraan te houden. Het staat tenslotte zwart op wit. Door een lijstje te maken, verklein je de kans op onnodige, ongeplande of te dure aankopen.

2. Laat je pinpas een keertje thuis

De beste manier om jezelf te beschermen tegen impulsaankopen is door je pinpas niet mee te nemen wanneer je die niet nodig hebt. Neem je smartphone, sleutels en ov-chipkaart mee als je naar de winkel gaat, maar laat je pinpas eens thuis. Pin van tevoren het bedrag dat je nodig hebt voor hetgeen je wil kopen of jouw budget voor het etentje waar je heen gaat. Zo kom je niet in de verleiding om spontaan geld uit te geven, want op = op.

3. Bedenk je wie je medeshopper is

Naast het vooraf bepalen wat je wel en niet meeneemt, is het ook belangrijk om op één lijn te zitten met je medeshopper. Die persoon beïnvloedt onbewust jouw shopgedrag, dus hou daar rekening mee. Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat er een verschil is tussen het winkelen met window-shopper of een vriend(in) die een gat in de hand heeft en van dure merken houdt. Door je bewust te zijn met wie je op stap gaat, laat je je hopelijk minder meeslepen in iemand anders’ koopgedrag.

 

Wordt een koopstrateeg

 

Timing is geld. En rekenen en vergelijken helpen je bij het maken van de juiste aankopen. Met deze drie strategieën leer je slimmer spenderen.

 

Strategie 1: Koop na het hoogtepunt

Of het nou om kleding gaat of versiering rond de feestdagen: kopen na het seizoen loont. Zo kan je kerstversiering – ieder jaar weer – met een flinke korting kopen als je wacht tot ná de feestdagen. En als je die warme shawl koopt wanneer de winter al voorbij is dan kan je dankbaar gebruik maken van de uitverkoop. Zo weet je dat je er de volgende winter warmpjes bij zit én geld hebt bespaard.

Deze strategie werkt ook bij het kopen van smartphones en andere producten die regelmatig worden vernieuwd. Zodra er een nieuwe versie is, gaat de prijs van de ‘oudere’ versie direct omlaag terwijl de kwaliteit natuurlijk hetzelfde blijft. Een goed moment om toe te slaan! Lees hier onze uitgebreide blogpost over wanneer het beste moment is om je geld uit te geven aan bepaalde zaken.

 

Strategie 2: doe de pay per use check

De pay per use check helpt je bij het maken van een keuze. Met deze strategie kijk je hoe de prijs van verschillende producten zich verhouden tot hoe lang en hoe vaak je verwacht iets te gebruiken. Het product met de laagste pay per use is de meeste gunstige investering op de lange termijn.

Stel je voor: je twijfelt tussen twee producten en hebt geen idee welk item je moet kopen. Moet je gaan voor die goedkope jeans van H&M of die duurdere van Levi’s? De volgende berekening maakt het makkelijker om een goede beslissing te maken. Bedenk je eerste hoe lang en hoe vaak je verwacht dat een product meegaat. In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat de broek iedere week 3 keer wordt aangedaan en dat de goedkope broek 1 seizoen (3 maanden) mee zal gaan. De duurdere jeans gaat naar verwachting (minstens) anderhalf jaar mee voordat ie versleten is. We moeten nu gaan kiezen tussen de H&M-broek van €35 of die van Levi’s van €60 en doen dat met de pay per use check.

Pay per use rekenmodel:

Aantal keren dragen

- H&M: 13 weken x 3 keer per week = 39 keer

- Levi’s: 78 weken x 3 keer per week = 237 keer

€35/39 = €0,90 pay per use

€60/237 = €0,25 pay per use

Kortom, het duurdere product blijkt over een langere periode toch de meest voordelige! Pay per use is overigens geen exacte wetenschap, dus gebruik het als leidraad. Twijfel je tussen twee producten, laat dan dit sommetje erop los. En ga alleen voor de duurdere aanschaf als je er ook daadwerkelijk langer mee doet.
 

Strategie 3: Vergelijk online

Check je smartphone voor je naar de kassa loopt, want online kan je aankoop een stuk goedkoper zijn. Websites waar je snel prijzen vergelijkt zijn bijvoorbeeld kledingkopen.nl en www.kleding.nl. Helemaal handig zijn apps zoals die van Prijsvergelijk.nl waarbij je de barcode scant en meteen ziet of een product ergens anders goedkoper is. Voor elektronica is er de Yippie! app. Zo betaal je nooit teveel- en gelukkig zijn de apps gratis.

 

Vijf verkooptrucs waar jij niet meer in zal trappen
 

Door je bewust te zijn hoe winkeliers jou verleiden om iets (extra’s) te kopen, val je minder snel voor hun trucjes. Hier vijf op een rijtje:

 

Truc 1: Wie verdwaalt, betaalt

Raak je de weg kwijt of kan je niet vinden wat je zoekt? Dat is geen toeval. In winkels zijn de routes vaak onnodig lang zodat je langs veel meer producten moet lopen die niet per se op je lijstje staan. In supermarkten moet je bijvoorbeeld vaak langs veel schappen lopen voordat je bij de broodafdeling aankomt. En in sommige winkelcentra zijn de roltrappen zo geplaatst dat je onderweg naar de bovenste etage veel (winkel)meters moet afleggen langs shops waar je eigenlijk niet voor was gekomen.

 

Truc 2: Deals die je duur komen te staan

Een andere truc van winkels is om je het idee te geven dat je een deal scoort. Uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van ‘maximaal acht blikken per klant’ aan het prijsbordje van soep de verkoop kan doen stijgen. De volgende keer dat je een advertentie ziet met ‘tweede paar schoenen voor 50%’, besef je dan dat het eigenlijk slechts 25% korting is op je totaalbedrag. (Als beide producten die je koopt dezelfde prijs hebben. Grote kans dat de korting op het goedkoopste product is en de korting dus nog minder is dan 25%).
 

Truc 3: Verleid tot verkoop

Als een vrouwelijke verkoper je aanraakt, (ongeacht of je een man of vrouw bent) ben je meer geneigd geld uit te geven. Wegspringen hoeft nou ook weer niet, maar laat je niet verleiden tot het doen van een extra aankoop. De verkoper die je aanraakt staat nogal in contrast met die in high-end winkels: grote kans dat die een echte snob is. Ook dat gedrag kan effect hebben –en niet alleen op je humeur. We willen als mensen graag bij een groep horen waar we niet gewild zijn. En dus is de kans groter dat je daar een dure aankoop doet.
 

Truc 4: Gratis en voor iets

Iets gratis krijgen dan? Helaas, dat is ook iets dat je uiteindelijk geld kan kosten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je al na het eten van één chocolaatje –zelfs als je dat in een kledingwinkel eet- sneller neigt tot een aankoop van welk product dan ook. Als een winkel iets gratis uitdeelt…afblijven dus!

Truc 5: Sfeer in de winkel

Een Abercrombie & Fitch winkel (en vele andere) vind je door simpelweg je neus te volgen: je ruikt ze van meters ver. En dat is niet voor niets: aangename geuren zorgen voor een stijging in de verkoop. Een knijper op je neus is niet nodig, maar heb je weinig te besteden, mijdt dan de winkels waar een luchtje aan zit.